Olkapääkipu ja niskakipu

Olkapääkipu

Mikä on olkapääkipu?

Häiritseekö olkapääkipu arkisia askareita? Paidan pukeminen ja hiusten föönaus tuntuvat ikävältä ja olet kenties joutunut luopumaan lempiharrastuksestasi olkapääkivun takia. Olkapääkipu on tuttu joka kolmannelle suomalaiselle aiheuttaen myös ikäviä seuraamuksia yöuneen.

Mistä olkapääkipu johtuu?

Olkapään ongelmat voivat olla vähitellen syntyneitä kiputiloja kuten jäätynyt olkanivel tai seurausta tapaturmasta kuten olkapään sijoiltaanmeno tai murtuma. Kiputilojen taustalla voi olla olkapään rakenteelliset tekijät kuten nivelen ahtaus tai sen löysyys eli instabiili olkanivel. Olkapään ongelmiin liittyy tavallisesti nivelen liikerajoitukset, liike- ja/tai lepokipu sekä yösärky.

Tavallisimmin olkapääkivun taustalla on lihaksen jänteen ongelma. Ikääntyessä jännealueiden ongelmat yleistyvät entisestään, ja noin joka neljänneksellä 60-vuotiaista ja puolella 80-vuotiaista on todettu jänteen läpäisevä repeämä. Yleisin olkapään jännevaiva on kiertäjäkalvosimen eli rotator cuff jänteen rappeumaperäinen tauti.

Olkapääkivun hoito

Nykyisten hoitokäytäntöjen mukaan olkapään kiputiloja hoidetaan konservatiivisesti ilman operaatiota terapeuttisen harjoittelun avulla. Olkaniveltä liikuttavia kiertäjälihaksia ja lapaluuhun kiinnittyviä lihaksia vahvistamalla voidaan usein vähentää liikekipua ja parantaa olkapään toimintakykyä. Hyvä ryhti vaikuttaa ennaltaehkäisevästi olkapäävaivojen syntyyn.

Nordic Health keskuksen ainutlaatuisilla harjoituslaitteilla voidaan liike kohdistaa turvallisesti ja kivuttomasti pienin annoksin olkapään rakenteisiin. Aineenvaihdunnan parantuessa kuormitusta nostamalla olkapään toiminnallisuus ja kestävyys palautuu.

Niskakipu

Mikä on niskakipu?

Niskan kivut ovat erittäin yleinen vaiva, jotka ovat yleistyneet erityisesti alle 55-vuotiailla naisilla ja alle 45-vuotiailla miehillä. Kipu voi tuntua paikallisena niskan alueella tai joskus se voi säteillä päähän, käsivarsiin ja sormiin tai yläselkään. Kivun säteily käsivarsiin ja sormien alueelle voi olla merkki siitä, että hermojuuri on puristuksissa.

Mistä niskakipu johtuu?

Fyysisen ja/tai henkisen kuormituksen seurauksena syntynyt niskan ja hartioiden alueen lihasjännitys on yleisin syy niskakivulle. Jännityspäänsärkyä voi aiheuttaa hankalat asennot, kuten pitkään kädet koholla työskentely, liiketoistot töissä tai harrastuksissa. Vammat ovat harvinaisempia niskakivun aiheuttajia, näistä tyypillisimpiä ovat niskan retkahdusvamma (whiplash), joka on usein seurausta kolarista tai muusta tapaturmasta. Muita harvinaisempia tekijöitä ovat niskan tulehdukselliset tilat, kaularangan kuluma ja juuriaukkojen ahtautuminen tai kaularangan välilevypullistuma.

Kuvantamismenetelmillä (magneetti- tai röntgenkuvaus) todetut rangan rakennemuutokset, kuten välilevyjen madaltumat eivät useimmiten liity oireisiin. Välilevytyrät hoidetaan pääsääntöisesti ilman operaatiota ellei tutkimuksissa tule esille huomattavia hermoperäisiä muutoksia. Vammat ja tulehdukselliset tilat vaativat usein lisätutkimuksia.

Miten niskakipua hoidetaan?

Säännöllinen liikunta ja lihaskunnosta huolehtiminen on tärkeä niskakipuja ennaltaehkäisevä ja hoitava tekijä. Etenkin pitkittyneissä niskakivuissa harjoittelu on ensisijainen hoitomuoto, koska harjoittelulla voidaan vaikuttaa lihasten aineenvaihduntaan ja rakenteeseen. Sopivasti annosteltuna ja oikein suoritettuna harjoitteet vähentävät niska- ja hartiaseudun lihasten jännitystiloja. Varaa aika turvallisen ja nousujohteisen niskan kuntoutusohjelman laatimiseksi.

Olen Else ja työskentelen graafikkona. Olkapääni kipeytyi ensimmäisen kerran 2017 loppuvuodesta. Aloitin kuntouttamaan olkapäätäni Nordic Healthissä vuonna 2018. 

Aluksi laitteet näyttivät haastavilta, koska minulla ei ollut aikaisempaa kokemusta vastaavista laitteista. Laitteiden näyttö kertoo,  jos teen liikkeen väärin, liian hitaasti tai nopeasti. Tämä antaa luottamusta siitä, että en aiheuta harmia nivelilleni vaan päinvastoin; tunnen kuinka teen oikeilla lihaksilla töitä.

 4 kuukauden kuntoutuksen jälkeen olkakipuni vähenivät. Olkapääni voima ja liikkuvuus on palautunut. Kehon kokonaisvaltaisen harjoittelun myötä myös selkäkipuni ovat hävinneet. Kuntoutuksen jälkeen olen jatkanut omatoimista harjoittelua keskuksessa käyden kaksi kertaa viikossa. Keskuksen ilmapiiri on positiivinen ja tervetullut.